امروزه یکی از مهمترین سوادها در حوزه مالی و اقتصادی است که نداشتن دانش در این حوزه می تواند آسیب های زیادی رو متوجه اشخاص و سازمان ها کند،از همین رو برگزاری کارگاههای آموزشی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است

سوادمالی چیست؟

در تعریف انواع هوش ها، ما هوش ها یا سواد های مختلفی داریم که یکی از آنها سوادمالی است .سوادمالی در واقع به اینکه یک فرد این توانایی رو دارد که بتواند در رابطه با پول اطلاعات درستی داشته باشد و در کمترین زمان بتواند پول بدست بیاورد و از پس مشکلات مالی خودش بر بیاید اشاره می کند.

بعضی اوقات گفته می شود که فلانی شم اقتصادی دارد یا از نظر اقتصادی کاربلد هست و در واقع به این معنی که این فرد دانش و هوش مناسبی را در رابطه با پول و مدیریت منابع مالی خودش دارد.وقتی از پول صحبت می کنیم منظور منابع مالی است ،یعنی منابع مالی که می تواند شامل موارد متعددی مثل پول نقد ،طلا ،اوراق مالی، اوراق قرضه، سرمایه های منقول و غیرمنقول باشد. 

آیا هوش مالی (سوادمالی) دارم ؟

حالا می خواهیم ببینیم که آیا ما هوش‌مالی داریم یا نه؟ اگر شما می توانید با انجام دادن یک کاری حتی به عنوان کارگر ساده درآمد کسب کنید و اگر شما می توانید تصمیم بگیرید که چطور خرج می کنید پس شما حداقل هوش‌مالی رو دارید .اما سوال اینجاست آیا شما میتوانید مسائل مالی تان رو هم حل کنید؟ یعنی چی؟ یعنی اینکه آیا شما می توانید نیازهایتان و خواسته ها و اهدافتان را با استفاده از منابع مالی که به دست می آورید کامل مدیریت کنید؟ اگر نه یعنی اینکه شما از نظر هوش مالی نقض دارید و باید این موضوع را حل کنید. برای حل موضوع هوش مالی تان دو کار اصلی لازم است اول آموزش درست دیدن و دوم اجرای مواردی که یاد می گیرید.

یکی از اولین نکات در بحث سوادمالی این است که بدانیم با پول و منابع مالی خودمان چطور رفتار کنیم یادمان باشد این چطور رفتار کردن علاوه بر اینکه در رابطه با نحوه رفتار ما با آن منبع مالی صحبت می کند در رابطه با اینکه کی باید چطور رفتار کنیم هم صحبت میکند.

هوش مالی رابرت کیوساکی

در دنیا افراد متفاوت و متعددی هستند که در رابطه با پول و هوش مالی  و سوادمالی صحبت می کنند، یکی از این افراد مشهور که در آمریکا است رابرت کیوساکی است .رابرت کیوساکی ۵ ضریب برای هوش مالی در نظر گرفته  است که شامل موارد زیر می شوند :

  • کسب پول یا درآمد بیشتر 
  •  حفاظت از پول 
  • بودجه بندی پول 
  • اهرم ساختن از پول 
  • ارتقاء دانش مالی 

اما یک نکته خیلی مهم است که یک تعداد زیادی از مواردی که رابرت کیوساکی در کتاب‌های خود اشاره کرده در ایران عملا قابل اجرا نیست علتش هم این است که بر اساس بازار و شرایط اقتصادی ایران نیست. لذا ما در حکیم سعی می‌کنیم تمام آموزش هایی رو که به شما ارائه می‌کنیم علاوه بر اینکه از دانش روز جهانی در حوزه هوش مالی استفاده کنیم، منطبق بر بازار و وضعیت ایران باشد.

یک نکته دیگری که اینجا می‌خواهم در رابطه با بحث هوش مالی به آن اشاره کنم این است که یک عده می گویند ما اطلاعات کافی در زمینه هوش مالی نداریم پس بهتر است کلا به این موضوع فکر نکنیم .این طوری نیست که شما با فکر نکردن به مسائل و مشکلات مالی تان بتوانید از فشار مالی رهایی پیدا کنید بلکه آنها به سراغ شما می آیند و با جمع شدن مسائل و مشکلات کوچک شما در نهایت دچار مشکلات بزرگ مالی می شویید .خیلی بهتر هست که مشکلات و مسائل مالی تان را وقتی که کوچکتر هستند و راحت تر قابل حل، به سمتشان بروید و حلشان کنید و نگذارید که به یک مشکل حاد در زندگی مالی  شما تبدیل شوند.

هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید

یکی از دلایل اینکه افراد ثروتمند همیشه ثروتمندتر می شوند این است که آنها به مشکلات مالی به عنوان یک فرصت برای یادگیری و پیشرفت و باهوش تر شدن نگاه می کنند و می دانند هر چقدر مشکلات مالی بزرگتری رو بتوانند حل کنند می‌توانند به پول بیشتری هم دست پیدا کنند و دفعه بعدی که این مشکل برای آنها پیش بیاد عملاً آن دیگر یک مشکل نیست بلکه یک موضوع روتین است که قبلاً توانستند  حلش کنند، پس الان برای آنها این موضوع راحت تر است و دیگه مشکل نیست تنها یک موضوع است.

برعکس طبقه متوسط جامعه و طبقه فقیر سعی می کنند یک جوری از زیر مشکلات و مسائل مالی فرار کنند و هر روز آن را به بعد موکول کنند مثلا افرادی که برای پرداخت قرض های خودشان قرض جدید می گیرند تا آن را با بدهی قبلی جایگزین کنند آنها در واقع نتوانستند قرضشان را ادا کند فقط تاریخ پرداخت رو یکم جابجا کردند پس همیشه این مشکل روی سر آنها قرار دارد.

چرا ثروتمند نمی شوم

نکته جالبی که وجود دارد این است که افراد به جای اینکه بیایند و  بر روی دانش مالی و هوش مالیشان تمرکز کنند تا بتوانند از نظر مالی اوضاع خودشان را بهبود ببخشند پیگیر این موضوع هستند که با یک  کلکی بتوانند از شر مشکلات خلاص شوند در حالی که کار عاقلانه این است که بیایند و یاد بگیرند که مسائل مالی خود رو چگونه حل کنند. با سایت حکیم همراه باشید تا قدم به قدم به شما کمک کنیم یاد بگیرید چگونه مسائل مالی را بشناسید و بتوانیم آنها را حل کنید.

با حل کردن موضوعات مالی کم کم قدم در راه ثروتمند شدن بگذارید. قطعا ثروتمندشدن یک شبه اتفاق نمی افتد اما با اقدامات کوچک کنار هم در نهایت و خیلی زود نه فورا ولی قطعا ثروتمند خواهید شد. کار اصلی سواد مالی همین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *